Tuffa utmaningar på räls med Maicon och Takeuchi

Entreprenadarbeten på järnväg innebär många utmaningar.

– En utmaning är ofta tidspress. Vi kan ha 5–6 timmar fri tid i spår och måste då hålla ett högt tempo, säger Daniel Olsson, ägare till Maicon Infra Kraft AB.

 

Maicon Infra Kraft utför entreprenadarbeten och
järn­vägs­projekt i hela Sverige. Deras nya bandgrävare är
en Takeuchi TB290-2, specialanpassad för järnväg och spårmiljö.

– Vi är väldigt nöjda med vår nya spårgående maskin, framhåller Daniel.

I beställningen till EMS framgick tydligt att maskinen skulle sticka ut.

– Den skulle vara maxutrustad och svart. Tanken är att profilera alla våra maskiner för järnvägsprojekt på detta sätt, säger Daniel.

 

Säkert arbete på järnväg

Rosenqvist Rail AB har anpassat bandgrävaren för arbeten på järnväg. Företaget levererar maskiner och utrustning för järnvägsprojekt över hela världen och har en lång relation med EMS.

– Vi konverterar grävmaskiner till TSA-fordon – tunga spårgående arbetsredskap – för arbeten på spåranläggningar, säger Nicklas Borgström, försäljningsansvarig för Skandinavien.

– Den här maskinen försåg vi med hydrauliskt drivna räls­hjul och säkerhetssystemet RCL. Det är 4-hjulsdrift för att ge full dragkraft och den har bromsar på alla hjulen. RCI-systemet säkerställer full stabilitet inom maskinens arbetsområde och inkluderar även säkerhetsteknisk utrustning som sväng- och höjdbegränsande system, säger Nicklas.

Svängbegränsande system ska minimera risk att inkräkta på intilliggande spår med någon del av maskinen eller last och höjdbegränsning minimerar risk för kontakt med kontaktledningar.

– Maskinen utrustades även med el/hydraulisk nöd­körningsutrustning för enkel och säker etablering och
av­etablering på spåret.

 

Bangårdar för malmtågen

För att klara möten mellan de 750 meter långa malmtågen på Malmbanan och få in fler tåg på sträckan krävs en utbyggnad av bangårdar och nya mötesplatser i Norrbotten och Lappland.

I Gällivare slutförde Maicon Infra Kraft nyligen ett järnvägsprojekt.

– Vår uppgift var att förbereda en förlängning av bangården, berättar Daniel.

Andreas Karlsson var arbetsledare. Han är mycket nöjd med den nya spårgående maskinen som de använde för olika arbeten.

– Vi har utfört grävningar för kanalisation, kabeldragning och brunnar. Maskinen är väldigt smidig och har ett brett användningsområde. Den klarar allt som en större maskin gör förutom tyngre lyft, säger Andreas.

Han framhåller även att tekniken är lätt att förstå.

– För kontroll av kritiska maskinfunktioner finns en display i hytten. Att grävaren är utrustad med säkerhetssystem för sväng- och höjdbegränsning är också viktigt, eftersom vi jobbar i en miljö med trafik på intilliggande spår, säger Andreas.

 

Fick förstärka vägar

I projektet behövde framkomliga vägar anläggas.

– En utmaning var att vi skulle frakta 10–12 tusen ton material med bergkross till driftplatsen på en 1,7 mil lång grusväg. Därför fick vi förstärka den vägen och anlägga tillfälliga transportvägar. I projektet satte vi även cirka 170 nya kontaktledningsfundament för kontaktledningar, säger Daniel.

Han ser ett stort värde i att använda mindre spårgående maskiner i järnvägsprojekt.

– Vår nya spårgående maskin är den fjärde vi köpt från EMS och vi har totalt åtta Takeuchi. Det är en stor fördel och tidsbesparing att använda en mindre bandburen grävmaskin när det är lång väg mellan stationer. Genom att maskinen enkelt kan gå av vid en slänt när ett tåg passerar sparar vi mycket tid. En fördel är även storleken, vilket gör att den är lätt att flytta på lastväxlare.

Daniel framhåller att företaget har ett bra samarbete med EMS.

– Vi har en bra kommunikation och en tät kontakt framför allt med säljaren Martin Olsen som kommer med bra idéer. Jag uppskattar att EMS har en hög servicenivå, säger Daniel.

 

Projekt utöver det vanliga

 

Markförhållanden kan också vara tuffa utmaningar i järnvägsprojekt.

– Där vi gräver är det ofta myrmark, vilket gör att vi får gräva ut till fast botten, fylla med bergkross och bygga upp en ny bankropp. Det kräver även dränering och åtgärder för att förbättra avvattning utefter banan. För att få en stabil grundläggning använder vi stora pumpar för att leda bort vatten. Under banvallen lägger vi stora vägtrummor för att inte vatten ska spola bort banvallen, berättar Daniel Olsson.

Tidspress är en stor utmaning när arbeten utförs på trafikerade järnvägssträckor.

– Vi kan ha 5–6 timmar fri tid i spår. Det kan innebära att vi då måste kapa spår och sliprar, utföra grävningar för vägtrummor och sedan återställa spår- och banvall igen, säger Daniel.