En solig dag i maj beger vi oss ner i en mörk tunnel i Akalla, en del av norra länken på Förbifart Stockholm, som beräknas vara klar under 2022.
EW Schakt är en våra kunder som jobbat på platsen sedan 2016 och just idag har de tre grävmaskiner från Hyundai i arbete. En av ägarna på EW Schakt, Tomas Eriksson, finns på plats för att visa oss runt och berätta lite om jobbet de gör i tunneln. Tomas berättar att de förutom grävning i tunneln även schaktat material och formsatt sträckan det handlar om i denna etapp och att de även hjälpt till att lägga rör för VA och el.
Tomas kör själv en hjulgrävare HW160 och är mycket nöjd både med maskinens prestanda och driftsäkerheten. Han berättar också att det är utmanande att gräva och schakta i en tunnel eftersom det blir mycket skuggbildning och svårt att veta när underlaget är så jämnt som man vill ha det. På vissa ställen i tunneln där det inte gått att spränga har man även fått utrusta grävarna med hammare för att spräcka berget.
Vi fick också möjlighet att prata med Tony, utsättare på Zublin, som var på plats i tunneln. Tony berättar att schaktarbetena gjorts med hjälp av Laica grävsystem på en bandgrävare HX235.
I avsaknad av GPS i tunneln kopplade man på en prisma på hytt-taket till grävmaskinen för att därefter koppla radiomodemet i maskinen mot totalstationen och på så sätt få maskinstyrning. ”Det har sparat mycket tid och skapat noggrannhet i tunneln”, berättar Tony.