NYHETER
EMS serviceorganisation
2021-10-26

Serviceorganisationens geografiska närvaro ökar med nya fältmekaniker i Gävle och Uppsala.

– Med fler fältmekaniker kan vi komma ut snabbare till kunden. Även den interna organisationen stärks, med en koordinator för att effektivare ta emot och planera teknisk support. Det inkluderar samtal både från våra fältmekaniker och från kunder som har djupare frågor, säger Lanzon Georgiadis, servicemarknadschef hos  EMS.

Satsningar sker även på verkstaden. Här är fler mekaniker och ytterligare utrustning på väg.

Reservdelslagret byggs ut för att öka tillgängligheten på kort och lång sikt, för delar som används ofta såväl som mer sällan.

– Pandemin har gjort det svårare att få tag på reservdelar, leveranstiden har ökat kraftigt. Med större lager och fler delar på hyllan blir det lättare att lösa akuta fel. Vi har också rekryterat ytterligare medarbetare till reservdelsavdelningen, berättar Lanzon.

Service kvällar och helger
EMS vill vara proaktiva, vilket kräver planering både från leverantör och kund. Ibland kan det förstås inträffa saker på arbetsplatsen, bortom maskinägarens kontroll. För att underlätta erbjuder EMS möjlighet att boka  service på kvällar eller helger. Det kostar mer, men i gengäld står maskinen inte still på vardagen.

– Det är en uppskattad möjlighet, säger Lanzon och fortsätter:

– Vi måste vara ödmjuka och erkänna att förstärkningen och utvecklingen av serviceorganisationen är ett långsiktigt arbete. Hos oss, såväl som hos andra inom och utanför branschen. Men vi har tagit flera steg i rätt riktning och har hunnit få positiv respons på de satsningar vi har gjort.

Praktiska fördelar
Trots att maskinens servicelampa tänds så glömmer många kunder bort att boka service, eller skjuter på det så länge att de faktiskt tappar garantin. 

– Med serviceavtal hjälper vi till att komma ihåg serviceintervallen och utför arbetet med detta. Du är inte bunden till en specifik verkstad under avtalsperioden, utan kan anlita den EMS-auktoriserade verkstad som finns nära, berättar Lanzon.

Han avslutar med att påpeka att regelbunden dokumenterad service inte bara höjer driftsäkerheten. Det säkerställer också att tillverkarnas villkor för maskingaranti är uppfyllda och förbättrar maskinens  andrahandsvärde.

Fler nyheter från EMS

Dela denna sida